mandag 4. januar 2010

Gammel skjenk får ansiktsløftning





Da jeg begynte å blogge for litt siden, tenkte jeg først å fremst å legge ut tips og bilder fra oppussingen av huset vårt. Men så skled det fort over i sying og andre interesser. Trolig siden jeg var ganske lei av maling av vegg, tak og møbler. Men nå når malingen er på avstand skal jeg begynne legge ut litt før- og  etter bilder. I dag blir det bilder av den fine skjenken jeg har arvet fra mine besteforeldre i Finnmark. 
Og ta det med ro, jeg har ikke ødelagt det fine treverket med maling. Platen på toppen var ødelagt, det samme med sidene på skjenken. Så jeg fikk en nabo til å skifte plate, og så dreide han noen nye ben til den i samme slengen. Han skiftet også lås, da dørene ikke gikk an å åpne pga bortkomne nøkler. Eller, han fjernet låsene og satt inn magneter på innsiden av dørene. 
her ser du skjenken med ny plate, men før pussing og maling.



I utgangspunktet tenkte vi male den i en stilig, knæsj farge siden vi har alt så hvitt ellers. Vi tenkte mørk lilla, sterk rosa eller deilig mintgrønn. Alle rom vi malte er i fargen Chi, med Sense svanemerket miljøvennlig maling. Men da vi hadde så mye sense i huset, ble det bare til at skjenken også ble hvit.



Men- det er det indre som teller!




En venninne sa en gang til meg at hun liker den gode følelsen hun får når hun åpner et skap, ser inn i en veske eller tar på en foret jakke, og den har en fin innside også. Den følelsen får jeg hver gang jeg åpner min sukkertøyskjenk.
Jeg har stiftet gamle blondergardiner (også de fra mine besteforeldre)på hyllene, både av praktiske og estetiske årsaker.









Nå er den fylt med mange av mine favorittsaker, deriblandt mine bokser fra House Doctor. Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte flere.
Den minste skjuler telys, den største rommer lange lys.
I nederste hylle har jeg en lett blanding av voksduker og gamle broderte duker, samt min serviettsamling. Jeg er vel avhengig av fine servietter.





Den andre døren skjuler våre vinglass og fine, gamle fat.
Nå skal jeg pakke ned litt mer julepynt. Det blir liksom litt tomt når alt er ute, så treet får stp litt til. Skal også ramme inne et nytt kort og papirkle en liten eske. 
Ha en fin mandagskveld, lad godt opp til en ny arbeidsdag!





1 kommentar:

  1. Hei Rina!
    Jeg likte arvegodset ditt både på innsiden og utsiden jeg; litt kjølig reservert tilsynelatende sånn utad, men varm og frodig innerst inne!
    Du hadde jo puttet så mye lekkert inni den også da, at det må være en fryd for øyet å åpne skjenken.
    Så lekkert skjerf litt i min ånd en venninne av deg hadde sydd til deg! Nydelige stoff og lekkert med denne spesielle kanten nederst.
    Ha en fin kveld i kulda!
    Klem Kaspara

    SvarSlett

Fortell, har du noe på hjertet?